NE DARBE NE DİKTA; YAŞASIN BAĞIMSIZ, DEMOKRATİK, LAİK TÜRKİYE!
[ BASIN AÇIKLAMASI ] TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası

İMO ANA SAYFA   ŞUBE ANA SAYFA   ŞUBE İLETİŞİM   ARAMA   WEBMAIL   BELGE KONTROL   ÜYE GİRİŞİ

İMO ANA SAYFA
Üye İşlemleri Referans Belgesi Tescilli İşyerleri Kongre Sempozyum Çalıştay Programı GENÇ-İMO Sıkça Sorulan Sorular

21 NİSAN 2018, CUMARTESİ   

18

BASIN AÇIKLAMASI

    Yayına Giriş Tarihi: 24.10.2017 00:00   Güncellenme Zamanı: 24.10.2017 15:39:41  Yayınlayan Birim: TRABZON ŞUBE  
 

Güncellenme Zamanı: 24.10.2017 15:39:28

TMMOB İNŞAAT MÜHENDİSLERİ ODASI TRABZON ŞUBESİ’NDEN BASIN AÇIKLAMASI

Son günlerde kent gündeminde yoğun bir şekilde yer alan Trabzon Büyükşehir Belediyesi tarafından Cumhuriyet Mahallesi Yavuz Selim Bulvarı üzerinde yapılması planlanan "Otopark" amaçlı yapıya ait proje ve detaylı mühendislik hesaplarının (araç mevcut ve ilave yoğunluk hesabı, mimari ve statik proje ve hesapları, günlük kullanım ölçüm ve hesapları, çevresel etkiler vb.) tarafımıza ulaştırılması durumunda katkı ve önerilerimizi paylaşmak istediğimizi, ortak akıl ile kentin geleceğini oluşturmak düşüncesi çerçevesinde bahsettiğimiz proje ve detaylı mühendislik hesap raporlarının birer örneğinin şubemiz ile paylaşılması 22 Eylül 2017 tarihli yazımızla Trabzon Büyükşehir Belediyesi`nden istenmiştir.

Trabzon Büyükşehir Belediyesi tarafından 9 Ekim 2017 tarihli yazı ekinde Tam Otomatik Katlı Otopark işine ait mimari ve statik projeler gönderilmiş ve ekinde Mimari Proje ve 1 adet CD şubemize iletilmiştir. Bu yazı ve ekleri şubemize 11 Ekim 2017 tarihinde ulaşmıştır. Daha sonra proje içeriği ve etaplarını gösteren ve proje sürecinde yapılan çalışmaları özetleyen bir sunum da tarafımıza ulaştırılmıştır.

Şubemiz genel çalışma esasları çerçevesinde ilgili proje ve sunumlar Ulaşım Komisyonu ve İmar ve Şehircilik Komisyonu üyelerimizle paylaşılmış, 16 Ekim 2017 tarihinde ortak akıl bilinci ile üyelerimiz davet edilerek bir toplantı ile detaylı inceleme yapılmıştır.

Bu toplantı neticesinde oluşturulan öneri ve katkılarımız aşağıdaki gibidir.

Tüm etaplar ve kent içi otopark alanları düzenlenmesine yönelik olarak;

  1. Kent içi ulaşım ana planı ve bu planın bileşeni alt planların tamamı Trabzon için çalışmaları yürütülmekte olan 1/100.000, 1/50.000, 1/25.000, 1/5.000 ve 1/1.000 ölçekli planlarla eş zamanlı olarak mutlaka ve hızla yapılmalı, kent içinde ulaşım, depolama gibi önemli kararlar bu ana plan kararları çerçevesinde verilmelidir. Tüm proje içeriğinde öngörülen 960 araçlık (1. Etap 310, 2. Etap 350, 3. Etap 300) otoparkın hizmet vereceği ve talep alacağı noktaların da bu ana plan çerçevesinde değerlendirilmesi gereklidir.
  2. Projedeki 1. Etap parseli mevcut imar planında otopark alanı olarak öngörüldüğünden bu etap dışında, 2. ve 3. etapların hayata geçirilmesi sürecinde ulaşım ana planı yapılıncaya kadar bu tür otopark alanlarının toplumsal alışkanlıklara istinaden kent merkezine yeni araç daveti olduğu göz önüne alınarak tüm diğer mühendislik hesap ve analizlerinin bu kıstas dikkate alınarak yapılmasını öneriyoruz.
  3. Kent içi trafiğin en yoğun olduğu kısımlardan olan Yavuz Selim Bulvarı Hacıkasım Kavşağı – Meydan arasındaki bu tür düzenlemelerin yapım aşaması ve sonrasında ilave trafik yükü getireceği hususu mutlaka dikkate alınmalıdır. Özellikle 2. etap olarak öngörülen kısmın yapımına alternatif yollar oluşturulmadan başlanmamalıdır.
  4. Ulaşım ana planı yapılıncaya kadar 2. ve 3. etapların hayata geçirilmesi düşünülmesi durumunda bölgesel otopark ihtiyaç analizinin mutlaka yapılması gereklidir. Bu çerçevede ihtiyaç analizlerinde ilave otopark alanı öngörülüyorsa, proje 2. etabının Yavuz Selim İlkokulu önüne kadar sürdürülmesi, kot farklarından da istifade edilerek ara sokaklardan yaya giriş çıkış alanlarının oluşturulması düşünülmelidir.
  5. Kent içi otoparkların farklı merkezlerde ve merkez çeperlerine dağınık olarak yerleştirilmesi, toplumsal alışkanlıklarımız göz önünde tutularak ulaşım ana planı, bağlı planlar ve diğer ulaşım kararlarında mutlaka dikkate alınmalıdır.

Projenin 1. Etabı ile ilgili olarak;

  1. Projede ana caddeden cephe alan kısımda zemin katın ve üst katların ticari amaçlı kullanılması, hem ekonomik hem de bulvar görsel bütünlüğü açısından önemli ve yerinde bir karardır. Buradaki bağımsız bölümlerin üst katlara erişiminin kendi içinde çözümlenmiş olması kullanım yoğunluğunun etkilerini azaltacak bir uygulama olacağından, bu yöndeki düzenleme de yerinde bir karardır. Diğer kullanım kararlarında da bu ilkenin benimsenmesi yerinde olacaktır.
  2. Projede 3., 4. ve 5. bodrum katlarda ve çatı katında öngörülen bağımsız bölümlerin ileride büyük ölçekli ticari alanlar olarak kullanılabilecek kısmın (otopark ile aynı bağımsız bölüm numarası verilmiş olan kısımlar) alana getireceği trafik yükü doğru şekilde hesaplanarak, uygun şekilde kullanım niteliğinin belirlenmesi gerekir. Örnek olarak; bu alanların market benzeri bir nitelikte kullanım kararı alınması durumunda hesaplananın üzerinde otopark ihtiyacı gerekecektir. Bu tür işlevsel kararlar planlanan 1. etap otoparkın kullanımını önemli ölçüde olumsuz yönde etkileyecektir.
  3. Söz konusu etapta 109 araçlık kısım ticari alanların ihtiyacı, kalan kısım ise (201 araç) diğer ihtiyaçlara yönelik olarak hesaplanmıştır. Zemin üstü katlarda projede öngörülen yaklaşık 1300 m² teras alanının doğrudan ticari kullanıma esas olacağı göz önünde tutularak tesisin kendi otopark ihtiyacına bu kısmın da eklenmesi gerekir.
  4. Projede bulvar cephesinden doğrudan giriş yapılmaması (böyle bir giriş otopark kapasitesini artıracak olsa dahi) önemli ve yerinde bir karardır. Ancak, proje tamamlandığında, proje içerisindeki ticari alanların işlevlerine göre tam otomatik otopark giriş kısmında depolama için ön görülen 10 araçlık kısmın özellikle girişin bulvar kısmında oluşturacağı yoğunluk nedeni ile yetersiz kalabileceği de düşünülmeli, ticari alan işlevleri ve kapasite buna göre belirlenmelidir.

Tüm bu değerlendirmelerimiz çerçevesinde hizmete sunulacak alanda ticari alanların ihtiyacı dışında kalan net otopark sayısı dikkate alınmalı, otopark, ticari alanlar ve işlev tanımları mevcut durum ile kıyaslanarak toplamda fayda – maliyet analizi mutlaka yapılmalıdır.

İnşaat Mühendisleri Odası Trabzon Şubesi olarak, "Kentin Sakini Değil Sahibi Olalım" ilkesi ile kentimizin geleceğine yönelik tüm kararlar, projeler ve planlamalarda gereken tüm katkıyı vermeye hazır olduğumuzu bir kez daha ifade ediyor, ortak akıl anlayışı çerçevesinde işbirliği yapan tüm kurum ve kuruluşlara, değerli görüşleri ile katkı koyan tüm üyelerimize teşekkür ediyoruz.

Saygılarımızla.

TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası

Trabzon Şubesi Yönetim Kurulu Adına

Mustafa YAYLALI

Şube Başkanı


Okunma Sayısı: 42

Trabzon Şube Kaynaklı Gündem »
Tüm Gündem »

Sayfayı Yazdır